Marcello-keittiö (1984)
Huonekalutehdas R. Saarinen halusi tuoda markkinoille uuden kansainvälisen keittiömalliston. Nimi Marcello viittasi jo sopivasti Etelä-Eurooppaan samoin kuin itse keittiömallit. Tyyli oli perinteisestä kotimaisesta poikkeava ja nimet sopivasti vieraskieliset (Funktica, Milano). Uuden logon lähtökohta oli siis selvä, joten seuraavaksi piti löytää kirjaintyyppi, joka sopi tyyliltään keittiömaailmaan.
Valitsimme uuden logon samoin kuin koko Marcello-keittiön ilmeen tekstityypiksi Herb Lubalinin vuonna 1970 suunnitteleman ITC Avand Garden. Logossa alkukirjainta korostettiin, samoin a-kirjain sai tyyliin sopivan pyöreän muodon. Logo sai asiakkaan hyväksynnän. Seuraavaksi minua pyydettiin suunnittelemaan yritykselle uudet käyntikortit. Muistan tarttuneeni työhön innolla suunnittelemalla kortit, joissa logon väri oli sukupuolen mukaan joko pastellin punainen tai sininen. Kortit painettiin ja toimitettiin asianomistajille.
Marcello-keittiö kuului silloin Puolimatka-konserniin, jonne uudet käyntikortit myös kulkeutuivat. Sain konsernin johdolta puhelun, jossa uusi logo sai jotakuinkin tyrmäävän vastaanoton. Minulle sanottiin, että logo on keittiömaailmaan liian hento ja vaatimaton, ja epäiltiin sen toimivuutta eri koossa ja mediassa. Lupasin luonnollisesti tutkia, miten logoa voisi parantaa ja palata asiaan mahdollisimman nopeasti.
Täystyrmäys asiakkaan taholta on aina vakava ongelma. Meillä oli työn alla useita Marcello -työkokonaisuuksia: keittiökuvakset meneillään, esitteet ja julisteet suunniteltu ja toteutukset pitkällä. Täysin uuden logon suunnittelun aloittaminen tuntui enemmän kuin vaikealta.
Nostimme yhdessä Tapani Luohorannan kanssa Marcello-logon uudelleen pöydälle. Mielestämme logon lähtökohdat, tyyli ja muoto olivat kohdallaan. Siihen piti vain saada mukaan asiakkaankin kaipaamaa voimaa ja jämäkkyyttä. Teimme sen piirtämällä logon kirjaimet uudestaan käyttäen yhden viivan sijasta kahta eri paksuista viivaa. Valmistimme parannellusta logosta luonnosaineiston, jossa havainnollistimme, miten logo käyttäytyy eri koossa niin valkoisella kuin tummalla taustalla.
Toimitin aineiston konsernijohdolle. Olimmeko osanneet tehdä oleelliset muutokset? Palaute tuli ripeästi: logo on nyt hyvä! Olimme onnistuneet! Töitä voitiin jatkaa. Esitteet, julisteet sekä keittiökaupassa tarvittava materiaali valmistuivat ja saivat erittäin hyvän vastaanoton. Henkilökunnan käyntikortteja ei kuitenkaan painettu uudestaan. Marcello-keittiöesite ja -julisteet palkittiin Vuoden Huiput -kilpailussa hopeahuipulla.
Tekijät: Viktor Kaltala, Tapani Luohoranta, Anne Pelkonen
Toimisto: USP Helsinki, 1984