Decorita (1987)
Vaimoni Riitta halusi perustaa yrityksen ja avata kaupan kokonaisvaltaiselle pukeutumiselle ja koristelulle. Yrityksen nimeksi valikoitui Decorita. Kauppaa oli tarkoitus käydä nk. ”kivijalkakaupan” kautta, johon sopiva tila oli löytynyt Helsingin Kalliosta. Minulta Riitta pyysi ehdotusta yrityksen tunnuksesta.
Aluksi ajattelin leijonaa, tähtimerkkiä, joka oli nähtävissä Riitan luonteenpiirteessä ja ajoittain omissa puheissa. Hänellä oli myös jonkinlaista sympatiaa käärmeisiin, joita hänellä löytyikin kymmeniä esimerkiksi erilaisissa koruissa. Käärme tuntui selkeästi paremmalta lähtökohdalta, vaikka käärmeeseen liittyi myös negatiivisia varauksia (esim. käärmeen kieli). Tein ensimmäiset luonnokset, jossa käärme alkoi muuntua lohikäärmeen suuntaan. Kun sain käärmeen sopivasti kerälle, alkoi tunnus muotoutua lopulliseen muotoonsa. Riitta oli myös sopivasti innoissaan ja halusi nähdä lisää sovelluksia.
Minulla ei ollut aikaisempaa kokemusta vaimosta tai sukulaisesta asiakkaana. Voisiko mahdolliset pienet näkemyserot kasvaa hallitsemattomaksi draamaksi? Ajattelin, että jos osaltani teen työni innokkaasti ja mahdollisimman hyvin, se välittyy myös asiakkaalle (vaimolle) merkkinä hyvästä ja toimivasta yhteistyöstä.
Piirsin tunnuksen ensin ääriviivalla ja kopioin akvarellipaperille. Tein tunnuksen kahdella eri taustalla ja väritin vesiväreillä. Päävärinä oli punainen, kansioiden väri puolestaan musta. Kokonaisuuden täydensi Decorita-logo, jota hyödynnettiin niin etiketeissä kuin myymäläsisustuksessa.
Mitä eri elementtejä vaatekauppa tarvitsee? Päädyimme yhteisesti seuraaviin: kirjelomake, tilauslomake (moniosainen), kirjekuori, käynti- ja saatekortit. Myytävät tuotteet tarvitsivat selkeät tuote-etiketit, joita tehtiin kolme erilaista. Yritysilme-elementit painettiin pergamenttipaperille, jonka värisävy sopi hyvin tunnuksen väreihin.
Uusi yritys herätti ansaittua huomiota. Myös muotitietoiset ihmiset löysivät perille, vaikka paikka ei ollutkaan ihmisvirtoja ajatellen paras mahdollinen. Mutta mikä tärkeintä, asiakas oli silmin nähden tyytyväinen. Lisäksi suunnittelutyöni noteerattiin monessa kansallisessa ja kansainvälisessä kilpailussa ja julkaistiin mm. Graphis Design–vuosikirjassa.